aktualności 3 zgłoszenie serwisowe Zapytaj o ofertę
Ta strona wykorzystuje pliki typu cookie. Jeżeli nie wyrażasz zgody na ich zapisywanie, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. zamknij
Hako.pl > Warto przeczytać > Bez awarii i przez cztery pory roku – czyli kilka słów o wyborze i prawidłowym serwisie maszyn komunalnych

Bez awarii i przez cztery pory roku – czyli kilka słów o wyborze i prawidłowym serwisie maszyn komunalnych

Inwestycja w pojazd komunalny to efekt wielu tygodni a nawet miesięcy analiz, przemyśleń i poszukiwań. Ważne, aby w procesie decyzyjnym uwzględnić wszystkie potrzeby danego obszaru, tak aby wybrać najbardziej optymalne rozwiązanie. Zakup dobrej maszyny to jednak połowa sukcesu. Jak postępować dalej, aby pojazd służył przez cały rok bez awarii, przestojów i generował rozsądne koszty? Odpowiedzią na to pytanie może się okazać profesjonalny serwis maszyn czyszczących. 

Po pierwsze – wybór najlepszej opcji

Pojazd komunalny to spora inwestycja. Aby pieniądze były dobrze wydanie, a miasto czy gmina były zadowolone z funkcji jaką spełnia maszyna, należy dobrze przeanalizować sytuację danego terenu. Na początek dobrze jest zadać sobie kilka pytań:


Jakie są najważniejsze aspekty utrzymania czystości w danym mieście, gminie (jaki obszar ma obsłużyć jeden pojazd, ile mamy punktów czerpania wody, gdzie znajdują się punkty, w których można opróżnić zbiornik)? Czy zależy nam tylko na zamiataniu, czy może pojazd ma mieć także opcję szorowania na mokro? Czy dana maszyna ma sprzątać ulice czy chodniki i ścieżki spacerowe? Wtedy kluczowy jest wybór klasy wagowej. Zbyt ciężki pojazd nie może wjeżdżać na ścieżki dla pieszych bo będzie niszczył nawierzchnię.

Jak duży powinien być zbiornik na odpady – tutaj należy zwrócić uwagę na dane podawane przez producentów i rozróżnienie faktycznej pojemności użytkowej od pojemności brutto (liczona po zewnętrznych obrysach zbiornika) i netto (pojemność brutto minus dodatkowe wyposażenie znajdujące się w zbiorniku). Należy pytać o podanie tych wartości i pamiętać, że najważniejsza jest dla użytkownika właśnie pojemność użytkowa (pojemność netto minus woda recyrkulacyjna). Zdarza się bowiem, iż pojazd o wydawałoby się dużym zbiorniku (wartość brutto) może zebrać mniej odpadów niż inny, w którym wartość brutto wielkości pojemnika jest niższa, ale faktyczną pojemność użytkową ma większą (dodatkowe wyposażenie oraz woda recyrkulacyjna zabierają w nim mniej miejsca). Aspekt ten jest ważny ze względu na późniejszą konieczność przerywania pracy w celu opróżnienia zbiornika (przejazdy do miejsca opróżniania).
I jedna z najważniejszych kwestii. Aby pojazd mógł służyć przez cały rok (i „odpracować” np. raty leasingu), musi być wielozadaniowcem. Oprócz najważniejszej funkcji dla danego obszaru (najczęściej jest to zamiatanie), maszyna powinna mieć możliwość wykonywania innych prac. Nowoczesne pojazdy komunalne są często również wielofunkcyjnymi nośnikami narzędzi, które stosunkowo łatwo przezbroić np. w kosiarkę, czy pług. Tutaj warto sprawdzić, czy maszyna, o której myślimy ma system szybkiej wymiany osprzętu – wtedy jeden pracownik samodzielnie poradzi sobie z wymianą narzędzi zaledwie w ciągu kilku minut. Wśród dostępnego osprzętu do wyboru możemy mieć:

·         Wiosna/Lato: zamiatarka, szorowarka, kosiarka (rotacyjna ze zbieraniem lub ściółkowaniem, bijakowa), szczotka do usuwania chwastów, nożyce do przycinania żywopłotów, myjka wysokociśnieniowa.

·         Jesień/Zima: kolektor do zbierania liści i lekkich śmieci, pług (jedno lub dwulemieszowy, pług wirnikowy), posypywarka (rolkowa lub rozrzucająca), szczotka walcowa.

Tak szeroki wybór osprzętu sprawia, że inwestycja w pojazd komunalny okazuje się inwestycją w pojazd do obsługi ulic, chodników i ścieżek spacerowych oraz terenów zielonych i to przez 365 dni w roku! Rozważając ewentualny zakup zamiatarki elektrycznej należy mieć świadomość, że nie będzie ona w stanie wykonywać tak wielu zadań. Najważniejszym problemem jest tutaj spadek wydajności akumulatora przy niskich temperaturach, co wyklucza sprzęt z prac zimowych.   

Spis dobrych praktyk po zakupie – kluczowa rola prawidłowego serwisowania maszyny czyszczącej

Podobnie jak wszystkie pojazdy i maszyny, również te komunalne muszą być odpowiednio obsługiwane i serwisowane. Zaniedbanie w tym zakresie są najczęstszą przyczyną awarii, warto więc zwrócić uwagę na te aspekty. Dzięki kilku zasadom maszyna będzie służyć dłużej, a wielu wizyt w serwisie i kosztów naprawy będzie można uniknąć.

Codzienne czyszczenie – poeksploatacyjny serwis maszyn czyszczących

Zacząć należy od prostej czynności, o której jednak często się zapomina, maszyna powinna być regularnie czyszczona. Nawarstwienie zabrudzeń prowadzi niestety do szybszego zużywania się części. W czyszczeniu sprzętu pomocna okaże się wbudowana w maszynę myjka ciśnieniowa – strumień wody dociera do nawet trudno dostępnych miejsc, a czyszczenie jest szybkie i okładne. Oczywiście należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i nigdy nie czyścić bezpośrednio urządzeń elektrycznych. Czyszczenie maszyny może wydawać się oczywistością, jednak jak wskazują odpowiedzi specjalistów serwisu firmy HAKO POLSKA (producenta pojazdów komunalnych Citymaster), najczęstszym spotykanym błędem podczas użytkowania maszyn komunalnych jest pozostawianie ich brudnych po skończonej pracy. Zaschnięte błoto, trawa i inne odpadki zatykają m.in. układ recyrkulacji – co kończy się drastycznym obniżeniem wydajności maszyny. Bardzo często takie maszyny trafiają na serwis, a byłoby to zupełnie niepotrzebne przy regularnym dbaniu o nie.

Gwarancyjny i pogwarancyjny serwis maszyn czyszczących
 
W okresie objętym gwarancją, o maszynę dba oczywiście serwis producenta, który można także prosić o pomoc po zakończeniu gwarancji i odbyciu obowiązkowych przeglądów. Jeśli jednak użytkownik floty dysponuje swoim serwisem, w czasie samodzielnych prac powinien pamiętać o kilku ważnych aspektach.

Samodzielny serwis maszyn czyszczących

Bardzo istotna jest konserwacja ruchomych elementów. Cykliczna aplikacja odpowiednich smarów pozwoli uniknąć niepotrzebnych awarii tych najbardziej eksploatowanych elementów. W okresie zimowym warto zastosować smary odporne na wilgoć, które chronią dodatkowo przed oddziaływaniem słabych kwasów i zasad.

Jak w każdym pojeździe, należy pamiętać o wszystkich układach hydraulicznych – wymiana płynów bądź uzupełnienie ich do wymaganych poziomów jest absolutną podstawą właściwej konserwacji.

Konserwacja silnika to także element serwisu maszyn czyszczących

Osobnym zagadnieniem jest konserwacja silnika. Zawiera on w sobie elementy elektroniczne i elektryczne, dlatego postępowanie z nim wymaga szczególnej uwagi. Po oczyszczeniu z zewnątrz (ostrożne czyszczenie z użyciem nieagresywnych środków), silnik należy konserwować również od wewnątrz. Po chwilowym włączeniu silnika, który podgrzeje olej, możemy przystąpić do jego spuszczenia (ważne przestrzeganie terminowych wymian oleju). Stary olej powoduje szybsze zużycie elementów silnika. Kolejny krok to wymiana filtra i napełnienie misy nowym olejem. Po zakończeniu tego procesu silnik należy ponownie na chwilę włączyć – środek zostanie rozprowadzony równomiernie po całym układzie.

Wynikiem prac konserwacyjnych są pozostałości starych smarów, olejów, płynów hydraulicznych. Każdy serwis zobowiązany jest do właściwego postępowania z powstającymi odpadami, które stanowią zagrożenie dla zdrowia i środowiska.

Regularne stosowanie się do powyższych praktyk pozwala na znaczne przedłużenie żywotności maszyn i pozwala uniknąć wielu niepotrzebnych kosztów związanych z naprawami oraz wyłączenia maszyny z pracy.

Oszczędna eksploatacja – czy to możliwe?

Zakup dobrego sprzętu i regularne serwisowanie to podstawa do tego, aby sprzęt służył długo i bezawaryjnie. Czy da się coś zrobić, aby jego eksploatacja była jak najbardziej optymalna kosztowo?


Często spotykanym rozwiązaniem jest tzw. tryb eco - w momencie kiedy maszyna pracuje, ale nie ma potrzeby, aby korzystała z pełnych zasobów mocy (lekkie śmieci i zabrudzenia), obroty silnika można zmniejszyć. Skutkuje to mniejszym zużyciem paliwa i niższym poziomem hałasu. Regulację prędkości pracy mają także szczotki. Zmniejszenie ich obrotów również ma korzystny wpływ na poziom zużycia paliwa i przekłada się na wolniejsze zużycie samych szczotek (ograniczenie kosztów materiałów eksploatacyjnych). Nowoczesne maszyny oszczędzają także wodę. Jest ona podawana na szczotki, a następnie wraca do zbiornika razem z nieczystościami po czym jest odzyskiwana.

Wiele zależy również od sposobu jazdy samego operatora. Podobnie jak to jest w przypadku samochodów osobowych, kierowca może jeździć w sposób generujący mniejsze lub większe zużycie paliwa. Przykładowo, przy pojazdach klasy Citymaster 600 (ciężar całkowity do 3,5 t) wprawny operator może osiągnąć minimalne zużycie paliwa na poziomie 2,5 litra na godzinę pracy.

Regularny serwis maszyn czyszczących oraz ich konserwacja nie pozostają bez wpływu na koszty eksploatacji urządzeń.

Następny
oddziały hako